The Soundtrack of Your Life :)

VECKA 48
Litterärt samtal om noveller 🙂

Idag måndag 23 november läser vi en sista novell: Att döda ett barn skriven av Stig Dagerman. Därefter är det dags att samtala om de noveller vi har läst, härmat, lyssnat på och lärt av.

Novellerna är Ett halvt ark papper skriven av August Strindberg, Kostym skriven av Ninni Holmqvist och Att döda ett barn skriven av Stig Dagerman.

Följande frågor är till stöd. Förklara, motivera och resonera:

Vilken novell tyckte vi hade den mest intressanta handlingen?
Vilken hade det mest intressanta språket?
Vilken novell lärde vi oss mest av? Diskutera främst budskap och språk.
Vilket grepp typiskt för genren novell var svårast att följa? Då lyfter ni begrepp som parallellhandling, vändpunkter, tillbakablickar, framåtblickar.

Om du fick chansen att prata med författaren – vad skulle du då vilja säga till henne eller honom?

Vi samtalar i de grupper som vi hade på nationella provet 🙂 Vi ses i skolan!

Dags att granska din novell. Titta på filmen innan du kommer till lektionen så att du kan använda lektionstiden riktigt väl 🙂

VECKA 43
SYFTE: ATT SKRIVA TEXTER FÖR OLIKA SYFTEN OCH SAMMANHANG
Dags att krydda Your Soundtrack med nya kryddor!
Nya kryddor
Peppra texten

VECKA 40/41
SYFTE: ATT SKRIVA TEXTER FÖR OLIKA SYFTEN OCH SAMMANHANG
Dags att skriva din novell av Your Soundtrack!

Bild på tavlan med tidsramar och deadline:

Planering novellen tidsramar
Planering novellen tidsramar

Nu är terminen i full gång och du jobbar med olika texttyper.  Du har valt ut en låt som betyder mycket för dig just nu och du har översatt den och analyserat den. Du har alltså reflekterat kring vad låten har för syfte, vem som är tänkt mottagare och i vilka sammanhang den passar in. Du har dessutom beskrivit vad den handlar om och vad den har för tema.

Nästa texttyp du ska undersöka närmare och öva dig på är novellen. Här följer en kort beskrivning av novellens delar. Se på filmen innan du kommer till lektionen så fortsätter vi arbetet i skolan.

Här är en länk till en wikisida med svenska noveller att läsa för inspiration 🙂 Svenska noveller Wikisida

Du ska alltså använda den låt du redan valt. Din uppgift är att skriva en novell där du har hämtat inspiration från din låttext. Du behöver inte följa handlingen i låttexten, utan du kan fritt låta dig inspireras av en viss del av texten, en enda mening, låtens titel, låtens budskap eller helt enkelt den känsla låten förmedlar till just dig.

Din novell ska vara datorskriven, och lämnas in via skolwebben eller som googledokument. Du kommer att kunna arbeta en hel del med novellen i skolan, men räkna inte med att kunna använda alla lektioner i svenska. Jag vill att din novell är minst en datorskriven sida (Times, stl 12).

Skriv ett handskrivet utkast i din skrivbok eller på lösblad först och be din bänkgranne komma med respons. Ett utkast är detsamma som en skiss när du tecknar, alltså något som du bearbetar och förbättrar för att få det så bra som möjligt. Naturligtvis hjälper jag till om du kör fast!

Tips för att skriva novell:

En novell är relativt kort. Det som händer brukar utspela sig under en kortare tid. Berättelsen innehåller ett fåtal personer.

Genretypiska drag:

I texten finns påhittade människor och händelser. Författaren vill kanske roa, skrämma eller göra läsarna nyfikna.

I berättelsen finns ofta konflikter eller problem som personer måste hantera och lösa på något sätt.

Texten innehåller beskrivningar av personer och miljöer. Människornas känslor och tankar gestaltas och beskrivs tydligt och ingående.

Du kan skriva i tredje person, som en allvetande berättare. Till exempel: ”Kvinnan lutade sig mot grabben. Hon sa till honom att hon var glad att kunna hjälpa till.”

Språk:

Man skriver ofta i dåtid (preteritum). Men det går att välja andra tempus också.
Rörelseverb är vanliga: sprang, vaknade, mördade.
Tankeverb och känsloverb: tänkte, undrade, kände, anade.
Adjektiv (beskrivande ord) är vanliga: vacker, trevlig, otäck.
Tidsord: På eftermiddagen, under kvällen
Bindeord: eftersom, men, därför att…
Dialoger förekommer ofta.

Läs en eller flera noveller för att hämta inspiration. Det är ju trots allt genom att se hur andra har gjort som du kan bli bättre på att skriva. Vi har flera fina novellsamlingar att ta fram här på skolan, till exempel Kulor i hjärtat och Het som finns i biblioteket. Fråga vår bibliotekspedagog Emma Karin om fler tips.

Vi ses i skolan 🙂

VECKA 39/40
Dags att samtala om, reflekta kring och analysera Your Soundtrack!

Vi gör så här: Jag delar in er i grupper om max tre elever.

Lyssna på en låt i taget.
Reflektera kring och diskutera era låtars tema, budskap och innehåll.
Skriv ner stödord för att minnas det ni säger.
Hjälps åt att översätta den om den är på engelska.
Vad har låten för syfte och mottagare?
I vilka sammanhang passar texten?
Vilket bildspråk hittar du?
Vilka rörelseverb hittar du?
Vilken känsla förmedlas i låten?
Varför gillar du den just nu?

OBS! Anteckna när ni samtalar om just din låt, så du får ett riktigt bra underlag till den analys av din låt som du skriver.
Skriv din analys på tisdagens lektion och lämna in efter lektionen:)
Blir du inte helt klar, får du även ta onsdagens lektion på dig.
Alltså: inlämning senast onsdag 🙂

Här är mitt exempel på analys att härma:
Väntar av Niklas Strömstedt – min analys

Trevlig helg! Vi ses på måndag 🙂 Bodil

Den texttyp som vi har börjat att titta närmare på kan kallas låttext eller musiktext, men även poesi eller lyrik. Den här sortens texter kan vara genreöverskridande och vara knepiga att definiera.

Musiken omger oss överallt i samhället idag. Ofta finns den i bakgrunden när vi är ute och handlar, tränar eller besöker någon idrottsarena. Dessutom väljer vi ofta själva att lyssna på musik via mobil eller annan typ av spelare när vi kan.

I den här filmen berättar jag mer om vad jag tänker att vi ska göra mer i höst. Jag berättar självklart mer och svarar på alla dina frågor på våra lektioner!

 

Vi ses i skolan!

Vårt öppna klassrum – vi lär av varandra

Hoppa till verktygsfältet