9C Svenska

Syfte: öva på att anpassa texter för olika syften.
Svenskan måndag 25 maj:
Vi reflekterar kring hur ett CV och ett personligt brev skrivs. Du skriver ditt CV, som du sen kan använda och bygga vidare på i framtiden.
Här är några länkar att kika in på i förväg och två filmer på 3-5 minuter. Vi ses i skolan 🙂

Här är länkar att kolla in:
Hon fixade jobbet!
CV-handboken startsida
Att skriva CV

Här är filmerna:

Svenskan måndag 17 maj: Vi har gått igenom typiska drag för insändare/debattartikel. Dags att skriva en text för att påverka och uttrycka en åsikt.
Kika in på länkarna nedan hur insändare och åsiktstexter bör skrivas.

Länkar om att skriva insändare
insändare/debattartikel

http://www.mediekompass.se/images/stories/Dokument/PDF_haften/TidningensTexter_DelB.pdf

http://opinionsskrivaren.blogspot.se/

http://skrivtips.blogspot.se/2007/04/skriv-en-insndare.html

http://www.mediekompass.se/wp-content/uploads/2014/08/Insandare.pdf

http://flippatklassrum.blogspot.se/p/projekt-tidning.html

Vi ses i skolan i morgon:)

Vårtulpaner
Vårtulpaner

Syfte: öva på att anpassa texter för olika syften.

Svenskan måndag 11 maj: Vi går igenom typiska drag för insändare/debattartikel. Har du något du vill att andra ska tänka på, eller något du vill förändra, så är det här ett bra tillfälle att skriva en text som kan påverka och leda till förändring.
Kika gärna på länken och kolla i förväg hur en åsiktstext bör skrivas.

insändare/debattartikel

Vi ses i skolan i morgon:)gullviva

Fortsätt arbeta i ditt häfte som heter Sakprosa. Du har läst första texten i häftet och gjort en muntlig uppgift (förra veckan).
Idag ska du välja och göra en skriftlig uppgift som hör till texttypen nyhetsnotis.

Posta din uppgift så att jag kan läsa den. Du gör detta antingen via kommentarsfältet på bloggen, eller via mejl direkt till mig.

Ha en fin måndag 🙂

Onsdagens uppgift!

Öva på sidan med digitala grammatikövningar – befäst dina kunskaper om ordklasser. Kör repetitioner i 30 minuter.
Läs därefter 30 minuter i en valfri skönlitterär bok 🙂

Välkommen tillbaka efter jullovet!

Förmåga i fokus:  att läsa och analysera olika texter.

Läslogg:  vårterminens första lektionsuppgift. Hur beskriver din författare miljön i boken? Beskriv hur du tycker din författare gör med egna ord. Skriv därefter ett citat ur boken som visar det.

Det här ska du göra som kommentar här på bloggen.

Glöm inte heller att spela in och skicka filen till ditt vinterprat till mig 🙂
Besvara frågorna i dokumentet nedan innan du slutar lektionen för idag. Vi ses i skolan!

Vinterprata i 9C

Vi går igenom centralt innehåll i lgr11, samt syfte och mål kring vårt arbete med Vinterprat.

Därefter arbetar du med din text. Du ska planera musik och text  och anpassa det till innehållet. Dessutom ska du fundera på hur du ska att formulera dig på ett lämpligt sätt  🙂

 

 lektionsuppgift/ fredag 21 november

Lektionens förmåga i fokus:  läsa och analysera olika texter

Dagens uppgift! Ha en fin lektion. Använd tiden väl. Skriv er uppgift (som ligger här nedan) som kommentar här på bloggen eller i dokumentet (ni som delar dokument med mig).

LÄSLOGG – uppgift 1

Nu har du lånat och precis börjat läsa i din bok. Skriv titel och författare .

Hur beskrivs huvudpersonen i din bok? Förklara med egna ord hur författaren gör. Får vi lära känna personen genom hens tankar, känslor, beteende  eller utseende i första hand?

Välj ett citat ur texten och skriv det här, så att jag kan se att du har bevis för din ståndpunkt hur författaren beskriver huvudpersonen.

Trevlig helg!

 ”Skolans mål är att varje elev: kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar, samt personliga erfarenheter,”

Källa: (LGR11)

Dagens lektion! Det  blir en diskussions- och samtalsuppgift idag, grundad på Jason Diakités sommarprat som ni lyssnade på igår.

Förmågor i fokus under lektionen: att samtala och att kunna uttrycka sig i tal och skrift.

Vi reflekterar kring programmet i grupper om tre till fyra elever. Jag delar in er i grupper utifrån de inlägg som ni gjorde igår.

Ni ska i reflektionerna och samtalet utgå ifrån de punkter ni skrev i kommentarerna igår.

1. I varje grupp finns en ordförande som fördelar ordet.

2. I varje grupp finns en person som skriver och sammanfattar diskussionen.

3. I varje grupp finns en (eller flera om ni vill) som är gruppens språkrör.

OBS! Nästa vecka bokar vi Ipaddar och då ska ni filma och redovisa er diskussion, så det gäller att ha bra anteckningar.

Vi ses i skolan 🙂

Använd lektionen till att lyssna på Jason Diakités sommarprat.
Det är dags att reflektera kring Jasons ”prat”:

Sammanfatta i punktform vad Jasons program handlar om. Vad tar han upp för frågor, vad berättar han om…
Fundera och skriv ned vad Jasons budskap och tema är. Vad för han ut för budskap?
Har han flera?
Avsluta med dina åsikter om programmet (fortfarande i punktform). Håller du med honom eller inte?

Din punktlista om Jasons prat postar du här nedanför i kommentarsfältet.

Vi ses i skolan! Bodil

Här är klassens tips för att ha ett öppet sätt att tänka när man pluggar!

Klassens inlärningstips
Tips för att utvecklas

Dags att granska din novell:) Här har du ett frågebatteri!

Dags att skriva din novell av Your Soundtrack!

Nu är terminen i full gång och du jobbar med olika texttyper.  Du har valt ut en låt som betyder mycket för dig just nu och du har översatt den och analyserat den.

Du har alltså reflekterat kring vad  låten har för syfte, vem som är tänkt mottagare och i vilka sammanhang den hör hemma eller inte passar in.

Dessutom har du beskrivit vad den handlar om och vad den har för tema.

Nästa texttyp du ska undersöka närmare och öva dig på är novellen. Här följer en kort beskrivning av novellens delar. Se på filmen innan du kommer till lektionen så fortsätter vi arbetet i skolan.

Du ska alltså välja en låt ur listan här nedan eller använda den låt du redan valt. Din uppgift är att skriva en novell där du har hämtat inspiration från någon av låttexterna. Du behöver inte följa handlingen i låttexten, utan du kan fritt låta dig inspireras av en viss del av texten, en enda mening, låtens titel, låtens budskap eller helt enkelt den känsla låten förmedlar till just dig. Lyssna på låtarna och lyssna in texterna innan du bestämmer dig!

Din novell kan vara handskriven eller datorskriven, och lämnas in via skolwebben, mejl eller som bloggkommentar. Du kommer att kunna arbeta en hel del med novellen i skolan, men räkna inte med att kunna använda alla lektioner i svenska. Jag vill att din novell är minst en datorskriven sida (stl 12).

Skriv ett utkast i din skrivbok eller på lösblad först och be en kompis komma med respons. Ett utkast är detsamma som en skiss när du tecknar, alltså något som du bearbetar och förbättrar för att få det så bra som möjligt. Naturligtvis hjälper jag till om du kör fast! Och…glöm inte hur duktig just DU blev i våras när vi tränade på olika tempusövningar.

Låtar att inspireras av:

  • Valborg, Håkan Hellström
  • Every Little Thing, Robyn
  • Easy Come, Easy Go, Petra Marklund
  • Inte som det verkar, Syster Sol
  • Jag och min far, Magnus Uggla
  • Satan i gatan, Veronika Maggio
  • Legenden, Niello
  • Dingla i galgen, Stefan Andersson
  • Tröjan du hatar, Norlie och KKW
  • Storebror, Laleh Pourkarim
  • Väntar, Niklas Strömstedt

Att skriva novell:

En novell är relativt kort. Det som händer brukar utspela sig under en kortare tid. Berättelsen innehåller ett fåtal personer.

Genretypiska drag:

I texten finns påhittade människor och händelser. Författaren vill kanske roa, skrämma eller göra läsarna nyfikna.

I berättelsen finns ofta konflikter eller problem som personer måste hantera och lösa på något sätt.

Texten innehåller beskrivningar av personer och miljöer. Människornas känslor och tankar gestaltas och beskrivs tydligt och ingående.

Du kan skriva i tredje person, som en allvetande berättare. Till exempel: ”Kvinnan lutade sig mot grabben. Hon sa till honom att hon var glad att kunna hjälpa till.”

Språk:

Man skriver ofta i dåtid (preteritum). Men det går att välja andra tempus också.
Handlingsverb är vanliga: sprang, vaknade, mördade.
Tankeverb och känsloverb: tänkte, undrade, kände, anade.
Adjektiv (beskrivande ord) är vanliga: vacker, trevlig, otäck.
Tidsord: På eftermiddagen, under kvällen
Bindeord: eftersom, men, därför att…
Dialoger förekommer ofta.

Läs en eller flera noveller för att hämta inspiration. Det är ju trots allt genom att se hur andra har gjort som du kan bli bättre på att skriva. Vi har flera fina novellsamlingar att ta fram här på skolan, till exempel Kulor i hjärtat och Het som finns i biblioteket. Fråga vår bibliotekspedagog Emma Karin om fler tips.

Vi ses i skolan 🙂

Dags att skriva din analys av Your Soundtrack!

Lyssna klart på låtarna i grupperna nu och fortsätt reflektera och diskutera deras tema, budskap och innehåll. Ta med frågor om låtens syfte, vilka som är tänkta mottagare och i vilka sammanhang den passar.

Kom ihåg att anteckna när ni samtalar om just din låt så du får ett riktigt bra underlag till den analys av din låt som du skriver.

Skriv din analys idag och lämna in nästa lektion:)

Trevlig helg! Vi ses på måndag 🙂

 

Hej och välkommen tillbaka efter din praovecka 🙂

Nu kör vi igång med arbetet som vi kallar  Soundtrack of Your Life.

Den texttyp som vi ska börja att titta närmare på kan kallas låttext eller musiktext, men även poesi eller lyrik. Den här sortens text kan vara genreöverskridande och vara knepig att definiera.

Musiken omger oss överallt i samhället idag. Ofta finns den i bakgrunden när vi är ute och handlar, tränar eller besöker någon idrottsarena. Dessutom väljer vi ofta själva att lyssna på musik via mobil eller annan typ av spelare när vi kan.

I den här filmen berättar jag mer om arbetet som vi ska göra. Jag berättar självklart mer och svarar på alla dina frågor på våra lektioner!

 

Vi ses i skolan!

Dags att avrunda och avsluta vårt temaområde Litteraturens historia den här veckan 🙂
Du ska se klart alla de korta klipp som finns här på bloggen och som handlar om de olika epokerna vi har berört.

Du ska skriva dina sista blogginlägg på En klassiker på Bleket.
Se till att du skriver dem under rätt epok.

Allt ska vara klart så att när du kommer tillbaka efter din prao
kan vi plocka upp nästa tema: The soundtrack of your life.

Under det arbetet ska du välja en älsklingslåt som betyder mycket för dig just nu.
Därefter ska vi arbeta med den på olika sätt.
Men det förklarar jag närmare när det är dags.

Ha det fint på din praovecka så ses vi i skolan veckan därpå:)

Träna att hitta inferenser (måndag 15 september 2014)

Nu är det dags att leta inferenser i de texter ni läser! Vad är då en inferens?  Jo, det finns outtalad information i texten, luckor att fylla i fylla i när vi läser. Här är ett exempel på en inferens: (ur Monica Reichenbergs bok Vägar till läsförståelse):

Sara skulle gå på kalas.

Hon undrade om Elin skulle gilla en Tintin-bok.

Hon skakade på spargrisen.

Den gav inte ett ljud ifrån sig.

Genom att resonera kring texten får vi fram information som står mellan raderna, som är outtalad. Vad vet vi om situationen här? Varför tror vi det vi tror? Några bra frågor att ställa: Hur vet jag det? Varför tänkte jag så? Varför tar jag det för givet?

På lektionen ska vi leta exempel i de texter som ni för tillfället läser. Vi får sätta oss i grupper om 3 till 4 elever som har läst eller för tillfället läser samma text. Vi ses i skolan!

På jakt efter inferenser i litteraturens historia
På jakt efter inferenser
i litteraturens historia

 

” title=”Pedagogisk planering, Vinterprata – Malin Larsson” target=”_blank”>

51 reaktion på “9C Svenska”

  1. Ingrid Olsson
    ”Fulast i världen”
    Hon beskriver inte så mycket av miljön men vad jag kan hitta i boken är att den utspelar sig oftast i skolan eller klassrummen i skolan. Hon beskriver det som en väldigt sunkig skola med trånga korridorer och folk som kollar på en som om man var från en annan planet.

    Hon beskriver omgivningen genom att säga lite då och då vad karaktärerna ser men boken fokuserar mer på karaktärsutvecklingen.

    ”Simon vill ta en annan väg och ser sig om…det finns ingen.”

  2. Hur beskriver din författare miljön i boken?

    min författare beskriver miljön på ett bra sätt, han beskriver med värdeord och berättar t. ex. att ”Hasselstigen är en liten tvärgata…” och ”…som ligger en halv kilometer väster om filmindustris gamla studiolokaler…” Detta gör att man får en uppfattning om hur stort de är. Han skriver även att det numera är förvandlad till ett exklusivt bostadsområde. Då får man en bild av lyx.

    Beskriv hur du tycker din författare gör med egna ord. Skriv därefter ett citat ur boken som visar det.

    författaren beskriver med värdeord och han beskriver storlekar, platser i närheten och hur det är och hur det varit.

  3. Vi är i en simhall. Duscharna ligger mellan bassängen och omklädningsrummen. Simhallen har mögligt kakel och sprickande betongbitar. Det är alltid väldigt ljust inne i simhallen. Bredvid bassängen står 5 bord med tillhörande stolar och en toalett. Kiosken och receptionen är på utsidan av bassängen vid utgången.
    Det är konkret beskrivande om miljön

    ”Jag känner till vartenda skrymsle i den här simhallen, varenda liten möglig kakelplatta, varenda sprickande betongbit”
    Ur boken, Flyt som en fjäril, stick som ett bi, Sid 14

  4. Författare: Lena Lilleste
    Titel: Mordbrand på skolan!

    Författaren beskriver miljön med huvudpersonens känslor, som ex ”…förbi den fula huvudbyggnaden.” de är ett citat som beskriver huvudpersonens känslor och tankar. Författaren beskriver även hur personerna i boken tar sig ifrån ett ställe till ett annat ”Flisen viker av från gångbanan och tar sig upp på den lilla stigen som leder in mot skogen.”

  5. jag går runt disken och in i rummet bakom butiken. där finns en vattenkokare och en mikroung och en gammal kontorsstol som ser ut som ett conteinerfynd.

  6. han skriver mycket om is och ishall:ishallen är fylld med publik som applådrade hans slirade steg och hon skriver mycket om den här killen som kommer få nhl kontrackt om fem år. och man märker att författaren försöker att säga oss att killen är en rikig sjärna

  7. Titel: Elsas Mode
    Författare: Sofi Fahrman
    Boken jag läser utspelar sig i New York, Borås och Stockholm.
    ”Med sin svarta kuvertväska i ena handen och de högklackade nitpumpsen i den andra handen går Elsa nerför radhusgatan i Borås”

  8. Titel- Sunes Jul
    Författare- Sören Olsson och Anders Jacobsson
    Omslag och Illustrationer: Sören Olsson
    Sunes Jul utspelar jultid både inne och ute. Snögubbegatan 2, skogen, bilen.
    ”Vädret måste vara helt dum i huvudet”
    Det var dåligt väder för att vara jultid ingen snö och bara grått.
    ” Där bubblar det av skratt ungefär som det brukar bubbla av julmust i magen på julafton”
    Man är exalterad över något t.ex. för att man längtar efter något tycker om.

  9. Dagarna jag glöde
    Arne Svingen
    Mikael Noguchi
    Författaren beskriver miljön genom bilderna i boken.
    Och oftast är dom utomhus och då ser man träd eller något sånt.
    Men ibland ser man inte ens miljön i bakgrunden och så är det rätt ofta. Så ett citat ur boken om miljön kan ju bli väldigt svårt att hitta

  10. ”Han saknade de grönskande gläntorna och de skogklädda kullarna. I Gorlan hade det funnits fisk i bäckarna och villebråd i skogarna. Det hade vart ett vackert och levande område – inte ödsligt och dött som Nattregnbergen.”
    Han beskriver miljön ganska grundläggande och lämnar en liten bit till fantasin. Man får en ganska bra bild på hur det ser ut på ett ungefär. Han beskriver Nattregnberget genom att jämföra med Gorlan, dock beskriver han Nattregnberget tidigare i boken. Men han visar sina känslor för dom olika miljöerna och hur han saknar Gorlan medans han ogillar Nattregnberget. Han konstaterar att Nattregnberget är som ett fängelse tidigare i boken, det är inte ett ställe man vill vara på. Det är ett enkelt och snabbt sätt att beskriva miljön på och funkar alldeles utmärkt.

  11. Jag läser The Queen of Zombie Hearts av Gena Showalter, den tredje boken i The White Rabbit Chronicles.

    Författaren beskriver miljön genom huvudkaraktären. (Alltså hur karaktären själv uppfattar den). Författaren använder beskrivande ord för att få läsaren att visualisera omgivningen.

    ”I entered the house and took stock. No pictures hung on the walls. The furniture was well used, but patched and polished. There wasn’t a TV or computer, but a vase containing fresh flowers sat on the coffee table. A sweet, floral scent perfumed air that would have been musty otherwise.”

  12. Titel: Incarnate
    Författare: Jodi Meadows
    Min bok utspelar sig utomhus/ i skogen, det har också snöat lite och hon har ”boots” på sig så jag antar att det är på vintern också.
    ”Snowdrifts lined the cobblestone road, and my boots flattened the film of white that developed over the day. Every so often, chipmunks and squirrels rustled iced twigs or darted up fir trees, but mostly there was silence.”
    ”The mountain woods of southern Range were familiar and safe.”

  13. Föfattaren Mary Shelley, kvinnan som skrev ”Frankenstein”, beskriver en svag miljö med hjälp av karaktären.
    ”I am already far north of London; and as I walk in the streets of Petersburgh, I eel a cold northern breeze play upon my cheeks, which braces my nerves, and fills me with delight.

  14. Titel: 100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann
    Författare: Jonas Jonasson

    ”100 åringen” Handlar om en farbror på 100 år som bor på ett äldreboende men flyr från det på sin 100 årsdag för att uppleva saker innan han dör. Han stöter på mycket nytt folk på vägen.

    Jag tycker Allan verkar vara en väldigt vimsig och snurrig gubbe som lätt glömmer av saker. Men kanske inte är så konstigt när man är 100 år gammal.”Men Allan hade aldrig grubblat kring saker och ting”. Det tycker jag beskriver snurrig och vimsighet. Jag tror inte Allan bryr sig om vad folk tycker och tänker om honom. I boken beskrivs Allan om hur han ser ut och han klär sig väldigt gammalmodigt och inte bryr sig om vad folk tycker, ”Han bar en brun kavaj till bruna byxor och på fötterna ett par bruna innetofflor” , Han var inget modelejon”. Detta beskriver om att han inte bryr sig om vad folk tycker och tänker om honom. Detta får man veta i det första kapitlet.

  15. Titel: Incarnate
    Författare: Jodi Meadows

    ”Ana is new. For thousands of years in Range, a million souls have been reincarnated over and over, keeping their memories and experiences from previous lifetimes. When Ana was born one of those souls vanished, and no one knows why.”
    Huvudpersonen heter Ana och hon beskrivs som ganska ensam och annorlunda, ”No one bothered talking to me, so I’d never said a word -not ever- but I knew how to listen.”

  16. Titel: Elsas Mode
    Författare: Sofi Fahrman

    Huvudpersonen är Elsa som beskrivs som en tjej som älskar mode och har varit i New York i fyra månader.
    När författaren beskriver Elsa beskrivs hon som en lång tjej som har spelat basket, hon har långa ben ”Jo, för det första skulle jag behöva lita extra benplats” . Hon är inte blyg av sig utan väldigt utåtriktad och kan lösa dom flesta problemen t.ex. när hon ska flyga hem från New York när hennes väska väger för mycket och hon måste betala för övervikten på väskan och inte har råd. ”Elsa öppnade sin väska och ålade ut en grå munktröja. Hon satte på sig den över sin kavaj. På tröjan följde en stor bylsig dunjacka från Stadium. Den åkte på den med. En av de blommiga vintageklänningarna kom fram och blev en scarf.”

  17. I boken jag läser är det första författaren gör är att beskriva hur huvudpersoner är, samt hur hennes kompisar är genom att sätta oss i en situation där dom pratar med varandra. Genom deras konversation och tankar kan man förstå hur karaktärerna är och vad dom tycker om varandra och sig själva. Man märker snabbt att det är en rätt så standard ungdomsbok med tjejer som är besatta av hur dom ser ut.
    ”Om hon säger hur ful hon är en gång till tar jag livet av mig…”

  18. Titel: Mordbrand på skolan
    Författare: Lena Lilleste

    Huvudpersonerna är 2 killar som heter Tommy och Flisen.
    Dom beskrivs mycket med hur dom gör i olika situationer och hur dom tänker i olika situationer.

    ”Men Tommy blir nyfiken och trampar lite lätt runt hålet”
    Den meningen beskriver vad han gör i en situation när han är nyfiken.
    Hon skriver mycket som ”ha tittar på” ”Han går till” sådana saker som beskriver vad personer gör eller håller på med.

  19. Jag läser en bok som handlar om en tjej som är Jude och lever under andra världskriget. Hennes namn är Hanna Mendel. Hon var en vanlig tonåring till den natten när Hitlers soldater stormar in i deras lägenhet och rensar det på dyrbara ägodelar. Och de hade sagt till dem innan att de skulle bli säkra i Gettot och ingen skulle störa dem. Men soldaterna sa till dem att de skulle vara redo att ge sej av nästa morgon vid åtta, för att åka till förintelselägret. De fick endabart packa en resväska själva och mat för 3 dagar. Hon hade långt blont hår och ljusblåa ögon. I hennes familj så fanns det en mamma, en pappa och Hannas syster. Hanna älskade att spela piano, och hon var duktig. Den natten så sa hennes pappa till resten av familjen att följa med han till trädgården. Vid utgången grävde han upp en gammal kakburk med guld, en packe noter, några ädelstenar och en liten sammetspåse som innehåll en guldklocka.
    Författaren heter Suzy Zail och boken heter Hanna mendels chans.
    Det var bara så långt jag kom.

  20. ”Ten Things We Shouldn’t Have Done”
    Sarah Mlynaowski

    ”The police were outside my house. Ready to arrest me for underaged partying, excessive flirting, and an overcrowded hot tub.
    I rummaged around the futon. No phone. Instead i felt a leg. A guy’s leg flung over my ankle. A guy’s leg that did not belong to my boyfriend.”

    Jag skulle beskriva henne som 16 år. Boken beskriver henne med sakerna som hon gör. Festar, flirtar osv. Nästan som en vanlig tonåring. Hon går i highschool och har kille och det står senare i boken att de har planerat och ha sex.
    Hon pratar också om problem som hon har, som många tonåringar brukar prata om.

  21. Håll masken
    Av: Mangnus ljunggren

    Erik är femton år och är landets bästa hockeymålvakt för sin ålder. Han är den enda spelaren i laget som har en egen agent. Om fem år kan han ha ett nhl-kontrakt, som försörjer honom resten av livet.
    Han är lagets mest betydelsefulla spelare och nu ska han spela final i tv-pucken. Det är bara ett problem: han tycker inte att se är roligt med hockey längre.

  22. Spejarens Lärling Det övergivna landet John Flanagan Huvudpersonen Will beskrivs som en nyfiken, kreativ person.

    Han var inte på långa vägar lika erfaren som Halt och behövde hålla i tyglarna med höger hand samtidigt som han fattade pilbågen med vänster hand.
    Med erfarna spejare som Halt och Gilan kunde man känna sig trygg. Deras kunskaper och färdigheter fick dem nästan att verka osårbara. Will undrade om han någonsin skulle bli lika skicklig. Just nu tvivlande han på det.

  23. Titel: livsfarliga miljoner
    Författare: Lina Lilleste

    det är 2st huvudpersoner som heter Tommy och Flisen. Det är en deckare. boken handlar om att det är en 77årig gammal man som heter Valter. Valter är en miljonär som har en stor samling med DVD er han känns som värdens bästa morfar tycker dom.

    Plötsligt börjar de hända saker med Valters pengar kassaskåps nyckeln är borta och Valters lyxiga lägenhet har plötsligt blivit såld.

    Författaren beskriver huvudpersonerna som 2 sportliga 12 års killar som gillar fotboll.
    De heter Tommy och Flisen. De är 2 killar som gillar äventyr.

    Denna författare börjar med att skriva en sak de gör som i denna bok börjar de med att berätta att de spelar fotboll.
    Denna författare lär oss känna huvud personen genom deras beteende med sporten och deras sätt att hjälpa den gamla Valter. så de är väldigt snälla och nyfikna också.

    Tommy och Flisen står ensamma på fotbollsplanen med bollen på straffpunkten som Flisen precis ska skuta bollen.

  24. Rock war by Robert Muchamore.
    Huvud karaktärerna är Jay, Summer och Dylan.
    Jay är bra på att skriva låtar och spela gitarr, han har en stor och kaotisk familj. Han var med i ett band som hette ”Brontobytes” men de bråkade en massa.
    Summer är jätte bra i skolan och hennes mormor behöver en massa hjälp för att hon är väldigt gammal, och ibland blir allt pluggande och allt hon gör för sin mormor för mycket men hon överlever. En dag märker hon att hennes starka sångröst kanske kan hjälpa henne komma ut ur hennes tråkiga liv.
    Dylan har en väldigt förmögen bakrund och hans största intresse är musik, fast hans gamla rugby coach har tvingat honom att spela rugby istället för att få spela trummor.
    Alla tre har stort musik intresse och de går med i en tävling som heter ”Rock war” där de hoppas bli kända.
    Jag skulle säga att man får lära sig om karaktärerna i författarens perspektiv’
    Jag förstog inte riktigt den sista frågan så jag tar ett slumpmässigt citat från Jay i boken ”It’s a stone-cold fact. You can’t be a good band with a s— drummer,”

  25. Meg Cabot- Jinx
    Meg Cabot beskriver inte huvudpersonen Jean (Jinx) genom att berätta om hennes utseende. Man får veta mer om Jeans utseende förrän i tredje kapitlet och mer i slutet av boken. Genom boken får man får man läsa Jeans tankar, och det är så som Meg beskriver henne, hur hon tänker och var hon säger.

    ” Man kan lungt säga att jag alltid har haft otur med precis allt. Ta mitt namn till exempel: Jean. Inte Jean Marie, eller Jeanine, eller Jeanette, eller ens Jeanne. Bara Jean. Visste ni att i Frankrike döper man killar till Jean?

  26. Camilla Läckberg, Tyskungen
    I Camilla Läckbergs böcker handlar det om Erika Falk. Man lär känna henne genom sina tankar och hur hon talar.
    En unken doft slog emot henne och hon rynkade på näsan.
    I Tyskungen är det Erikas egna familjehemligheter som kommer upp till ytan samtidigt som Tanumshedes poliskår får försöka klara sig utan den pappalediga Patrik.

  27. Bokuppgiftsak
    Dagarna jag glömde
    Författare: Arne Svingen och Mikael Noguchi¨
    Författaren beskriver huvudpersonen som en väldigt förvirrad person som inte var särskillt populär en inte utanför eller ganska neutral.
    citatet jag väljer är ”Det är bara ett stort hål inuti mig”

  28. A study in scarlet – Sir Authur Conan Doyle

    Man får lära känna huvudkaraktären genom hans förflutna. Han är en utbildad läkare som fick åka ut i krig. Efter han blivit skadad och hemskickad flyttade han till London.

    In the year 1878 I took my degree of Doctor of Medicine of the University of London, and proceeded to Netley to go through the course prescribed for surgeons in the army.

  29. Beskrivningen på huvudpersonen är ganska vag. man får mest känna honom genom hans observationer, inte så mycket tankar. tror författaren vill att man ska skapa en egen bild av honom. hans utseende förklaras aldrig.
    ”Will lade pannan i djupa veck. Det här betydde något. Någonting viktigt. Men han var fortfarande sömnig, och kunde inte riktigt komma på vad det var.”
    Det är typ såna insikter man får hela tiden, ingen riktig beskrivning.

  30. The Sign of Four by Sir Arthur Conan Doyle (Andra boken i Sherlock Holmes serien)

    Huvudpersonen i min bok (Sherlock Holmes) beskrivs i första hand genom sitt beteende (fast också genom sitt utseende). Eftersom att det är hans vän, John Watson, som är berättaren så får man inte reda på vad Sherlock tänker eller vad han känner.

    Detta ser man främst i första paragrafen av boken, där det står:
    ”For some time his eyes rested thoughtfully upon the sinewy forearm and wrist, all dotted and scarred with innumerable puncture-marks. Finally, he thrust the sharp point home, pressed down the tiny piston, and sank back into the velvet-lined armchair with a long sigh of satisfaction.”

  31. Programmet handlar om:
    – Han berättade om att han många gånger träffat folk som har rasistiska åsikter. T.ex. gubben som spottade på honom i Stadsparken i Lund, polisen som kallade honom för halvfabrikat i Stockholm och norrmannen som bad honom gå därifrån för att människor som han inte var välkomna där.
    – Han berättade om sin historia från barndomen och framåt.
    – Han berättade om sitt tal i Sveriges riksdag när han fick ta emot ett pris från 5i12 rörelsen.
    – Han berättade om sin barndom, om identitetslöshet, önskan om att passa in och självförakt.
    – Han berättade om rasismen och om hur den har påverkat och format honom.
    Budskap:
    – Vi får ta hand om varandra och man bör tänka sig för hur man behandlar andra därför att vi påverkas mycket av andras åsikter.
    – Hur rasismen påverkar människor
    – Vi kan hjälpas åt att göra Sverige till ett öppet och tolerant samhälle.

    Mina åsikter:
    – Jag håller med Jason helt och hållet i de frågor som han tar upp. Han uttrycker sina åsikter fantastiskt bra och liknelsen med Sveriges CV var talande.

  32. Han pratar mycket om sin uppväxt och om rasism. Han berättar att när han var lite blev han mobbad och kränkt av andra människor i sin skola, bara för att han var mörk. Han tar väldigt illa upp när han fick höra ord som n-ordet. Han berättar att han är med dom killarna som mobbade han och mobbar en annan kille.
    Nu tycker han att det var helt fel. Han fattar inte att han var med dom som mobbat han själv och mobbade den andre. Han visste ju själv hur dåligt man mådde efter att ha blivit mobbad. Han ville inte heller att killarna i skolan inte skulle se hanns svarta pappa när han skulle bli hämtad ifrån skolan. När han sedan var äldre berättade han att allt de där han ville förändra på sig när han var liten, så att han kunde se ut som alla andra ville han inte nu när han hade upptäckt hiphoppen. Nu ville han vara svart som alla de andra hiphopparna.

  33. det handlade om Jason som blivit mobbad hela livet på grund av hans hudfärg eller vart han kom ifrån. det handlar om mobbning.
    han blev väldigt arg och ledsen när alla kallade honom för hans hudfärg både när han var liten och stor. han skämdes när hans pappa skulle hämta honom vid skolan så han bad honom vänta lite längre bort från skolan. Jason vill få ut av detta och stoppa all slags mobbning speciellt om hudfärg. Med detta hoppas jag att ingen kommer bli mobbad mer det är nog en väldigt jobbig känsla att skämmas för ens pappa. / lukasa

  34. Jasons sommarprat handlade om hans uppväxt och om hur han har blivit behandlad för sin hudfärg och bakgrund.
    Han blev retad nästan hela lågstadiet och blev kallad n-ordet. Vilket han fortfarande stöter på ibland.
    Jason vill stoppa mobbning som handlar om någon hudfärg, kön, religion eller läggning.
    Hans budskap och tema är ju såklart mobbning och att alla är lika värda, det spelar ingen roll om man är svart eller vit.
    Jag tyckte programmet var bra. Man fick en tankeställare, för det är ju exakt såhär det går till. Folk blir mobbade på detta sättet. Visst jag håller med han. Ingen ska bli mobbad för man är svart eller tror på nån annan gud. Ingen vill bli mobbad, så varför ska man då mobba andra?

  35. Vad programmet handlar om,
    ¤ Talet Handlar om hans barndom.
    ¤ Han kände sig alltid utanför.
    ¤ Han tar upp frågor om rasism.
    ¤ Förtrycket mot icke vita såväl som vita ibland.
    ¤ Mobbning i alla former.
    ¤ Han pratar om ”det äckliga ordet”
    ¤ Han skämdes för sin svarta pappa. t.ex när han skulle bli hämtad i skolan.
    ¤ Han gillade inte att vara en ”blandning”
    ¤ Han vill ha ett jämställt Sverige.
    Tema och Budskap
    ¤ Temat är Rasism och Mobbning.
    ¤ Budskapet är att man inte borde döma folk och kalla dom namn för deras hudfärg.
    ¤ Även om man kanske skämtar så kan det tas illa upp.
    Mina åsikter om Programmet.
    ¤ Jag tycker han tar upp många bra frågor.
    ¤ Det är bra att han vågar prata och berätta om det.
    ¤ Jag tycker han strävar för bra mål. jämlikhet är viktigt.

  36. Sommarprat

    • Programmet handlar om racism
    • Han nämner saker om sin barndom som:
    • Hur han blev mobbad och kränkt
    • Han blev kallad ett visst ord hela tiden
    • För att inte känna sig lika kränkt/ så liten började han mobba andra – och detta ångrar han
    • Han pratar om hur svarta och vita inte kunde ses tillsammans
    • När han var liten ville ha inte att hans pappa skulle köra honom fram till skolan då han inte ville att de andra skulle se att hans pappa var svart
    • Han säger att han bara ville passa in
    • Han trodde att det skulle vara bättre om han var antingen svart eller vit och inte en ”blanding”
    • När han fick sitt pass så tyckte han att det betydde väldigt mycket för honom
    • Hans mamma var vit och hans pappa var svart
    • Under hans uppväxt kände han sig utanför
    • Han blev mobbad för att även om han var uppväxt i Sverige var han svartare än andra

  37. 1. Han talar om rasism.
    2. Hans barndom
    3. Om det äckliga ordet
    4. Hans föräldrar
    5. Hans mamma var vit
    6. Hans pappa var svart
    7. Han ville inte visa upp sin svarta pappa.
    8. Han blev mobbad
    9. Mobbade sedan andra.
    10. Passet var väldigt viktigt för han.
    11. Han blev uppväxt i Malmö.
    12.

  38. Sommarprataren
    1. Han pratar om rasism
    2. Under hela hans uppväxt kända han sig utanför
    3. Han blev mobbad för att han var mörkare än de andra
    4. Han ville inte att hans pappa skulle köra hela vägen fram till skolan när han skulle hämta han efter skolan för att han ville inte visa sin svarta pappa
    5. Han blev kallade för ett visst ord hela tiden
    6. Han försökte hela tiden passa in mer och mer
    7. Det gick så långt så att han mobbade andra för att känna sig hemma och det ångrar han.
    8. Sedan så träffade han andra mörkhyade och då ville han passa in med dem också men då kändes det ändå inte som han passade in.
    9. Han tycker inte att någon ska behandlas som han blev
    10. Han gillade ej att vara en blandning.
    11. Det betydde väldigt mycket för honom när han fick sitt pass.

  39. Charlotte Bronté
    Ja jag tror det kunde ha hänt, barn var inte lika mycket värda på den tiden. Man kunde behandla dom hur som helst.Det fanns inga lagar att man inte fick slå eller låsa in någon som det gör nu. Man var rädd för dom vuxna och lärare speciellt för dom hade en sådan makt.
    Idag finns det ju mobbing och nätet och det är ju en annan form av det som hände på den tiden.
    Romantiken

  40. Carl Michael Bellman
    Växte upp i Stockholm han var en underhållare om han levt idag så hade han varit en rappare tror jag. Han vill att man ska leva livet att inte ha så mycket bekymmer inte tänka på dom. Och man ska dö utan att ångra någonting. Jag tror att han menar att man ska leva livet fullt ut och ta vara på varje dag att man ska kämpa och kanske inte ska vara så allvarlig.
    Upplysningen.

  41. William Shakespeare
    Den engelska litteraturen främste dramatiker genom tiderna hans mest kända drama är Hamlet som är mörk och tung. Att vara eller inte vara det är frågan. Den frågan kan vi alla ställa oss även i nutid. Det här med ett liv efter döden det vet ju ingen om det finns det handlar om ens egen tro. Tron kan ge tröst och jag tror det finns något efter döden men jag vet inte vad.
    Renässansen.

  42. Dante Alighieri
    Född i Florens blev förvisad från Italien han skrev den gudomliga komedin som består av tre delar helvetet, skärselden, paradiset. Han skrev den på Italienska istället för latin som var vanligt på den tiden.
    När han är på vandring igenom helvetet så möter han satan själv i den allra djupaste hålan där dom som har gjort dom värsta brotten dom hemskaste har hamnat. Han beskriver satan som ett jättestort monster som torterar dom som hamnat där
    Jag tror satan blev ut kickad ur himmelen av gud så skapade satan helvetet där han blev förvandlad till detta monster och det blev hans straff på något sätt att möta all denna hemskhet.

  43. Sapfo
    En kvinnlig lyriker levde under 600 talet f.Kr. på ön Lesbos i Grekland hon skrev om kärlek och erotik hon tyckte om andra kvinnor därför har ön Lesbos av ordet Lesbos har fått ordet lesbisk.
    Jag tror att texten kan vara till både och den talar om hur kärlek kan kännas vare sig om det är till en man eller kvinna jag tror det inte är någon skillnad om man är hetor och homo.

  44. Romantiken: Erik Johan Stagnelius.
    1.Vad är det Erik Johan Stagnelius framställer som sin älskade brud? Varför? Vad längtar han efter?

    Kan inte föreställa henne. Det är nog bara han som kan det. Men som jag tror är att han föreställer henne som en väldigt fridfull kvinna som gillar färger och naturen och gillar att dekorera med mycket färg och blommor, men hon kan också gilla att dekorera med svart en lite mystisk kvinna som har många hemligheter inom sej. Varför? Det vet jag inte varför. Men varför jag tror detta är för att han skrev ” med nejlikor våren skall henne beså. då fick jag färg och blommor.Han längtar efter sin äkta kärlek. Bli gift och få barn. Han längtar på att bli älskad av någon.

  45. Jag läste Upplysningen om Carl Michael Bellman.
    1.Vilka livssyn kan märkas i sången om den lungsjuke Movitz? Hur bör man leva? Hur bör man dö?

    Vad jag uppfatta det så var det att man inte ska va rädd för att ta risker i livet. Man ska inte vara rädd utan bara göra det. Ha kul och inte fundera på att göra det bara gör det! Vissa risker har en kostnad men man lär sej efter sina misstag, Oftast. De bästa minnena skapas av att man gör något. Men istället så sitter många hemma och funderar och kommer in i sin egna lilla bubbla med tankar. Det är nog vad han menar med sången. Man ska ta risker, och inte sitta hemma och grubbla över sina problem. Man kommer inte över dem då. Man måste få annat att tänka på.

  46. Den poetiska Eddan
    ”fornnordisk spåkvinna” som i profetisk extas skådar in i framtiden.
    Under förkristen tid var valan en högt aktad kvinna. Hon vandrade omkring i landet och välkomnades till folkets gårdar bland annat för att besvara framtidsfrågor angående kommande skördar etcetera.

  47. Dante Alighieri (1265-1321) föddes i Florens.
    I Florens som var en egen stat stred olika politiska partier om makten. Han skrev den Gudomliga komedien där han själv är huvudpersonen. Den handlar om när han besöker de tre världarna Helvetet, Skärselden och paradiset.

  48. Hamlet:
    Vad jag tror han hade för tankar om döden var att han trodde som många andra gör och gjorde. Han trodde det var bara som sömnen själv. Fast du sover i all evighet och aldrig vaknar upp. Att vi alla kommer att försvinna. Vi kommer bara vara en hög med jord tillslut. Vi kommer att bli glömda. Ingen kommer någonsin komma ihåg oss.
    Han sa också om man nu hade drömmar i den eviga sömnen, vad skulle det i så fall vara för drömmar?

    Jag kan hålla med honom lite jag tror inte på ett liv efter detta, jag tror att vi kommer i en evig sömn och aldrig vaknar upp igen. Visst lite tror jag allt på ett liv efter detta, om mitt liv just nu är ett annat liv och att jag har haft ett liv innan detta jag har nu. Då kommer vi glömma bort det livet vi har nu och bara börja på ett nytt.
    Kommer vi glömma detta liv vi har nu eller kommer vi komma ihåg det? Eller är detta bara drömmen som vi har när vi är i vår eviga sömn?

  49. Jag läste historien om Isolde och Tristan.

    Vad jag tror som händer när de kommer fram är att de båda kommer bli straffade för att Tristan svek Marc. Isolde kommer kanske bli straffad, eller så kommer hon att gifta sej olycklig. Det är typ också som ett straff för henne. Tristans straff kanske blir döden eller fängelse. För Isolde blir det döden, fängelse eller så gifter hon sej olyckligt med Marc.

    I berättelsen när de kom fram till ön så sa Isolde till Marc att hon redan va förälskad I Tristan. Marc blev ju såklart arg. Han lät Tristan bli bestraffad.
    Tristan och Isolde kunde inte va tillsammans mera utan de var tvungna att lämna varandra.
    Isolde och Tristan blev dömda till döden. Men de dog tillsammans som de ville. De ville bara va tillsammans oavsett vad som hände.

  50. Korpen och Räven: Att man ska tänka sig för/göra smartare val.

    Vildsvinet och Räven: Att man ska göra saker när man har chansen.

    Vargen i fårakläder: Det är karma, om man gör någonting (bra eller dåligt) så ”kommer det tillbaka till en själv”.

    1. Uttrycken/ odspråken du skrev var bra, och passade in. Man förstår vad du menar med uttrycken och man skulle nog inte hittat bättre uttryck.
      Något jag önskar att du hade gjort är att berätta lite om historierna som du har recenserat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vårt öppna klassrum – vi lär av varandra

Hoppa till verktygsfältet