#9Askriver krönika

#9Askriver en krönika.

I ljuset av debatten kring #MeToo har många offentliga personer gjort sina röster hörda och skrivit just krönikor.  Bakgrunden till kampanjen ska vi läsa om här: Aftonbladet bakgrund till #metoo. Vi ska läsa några av dem och resonera kring innehållet. Bland annat den här: Clara Lidström på Expressen och den här: Robert Hannah.

Vi ska se på vad som utmärker genren och titta närmare på strukturen och språket i krönikor. Du ska också få titta på de korta filmerna här på sidan och verkligen lära dig vad en krönika är och hur den bör skrivas. Det här gör vi tillsammans i klassrummet.

Därefter är det dags för er alla att skriva varsin krönika. Du kan välja samma tema eller välja ett helt eget tema som du brinner för.  Du öppnar ett dokument i din mapp för svenska i driven och döper det till ”Min krönika”.

Det här arbetsområdet kommer att ta tre veckor.  Därefter är det dags att ta itu med grammatiken återigen. Vi ska repetera ordklasserna och fördjupa våra kunskaper i satslära.

Checklista plus skrivtips krönika

Skolverket: skriva krönika

Vårt öppna klassrum – vi lär av varandra

Hoppa till verktygsfältet